[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

«جت‌پک» به مسلسل مسلح شد، روزنامه شیراز نوین

یک خلبان جت‌پک به آزمایش یک سیستم تسلیحاتی تعبیه‌شده روی شانه می‌پردازد که توسط شرکت گرویتی(Gravity) طراحی شده است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از نیو اطلس، ریچارد براونینگ(Richard Browning) بنیان‌گذار شرکت گرویتی در یک ویدیو، آزمایش یک سیستم تسلیحاتی سرشانه‌ای برای جت‌پک را نشان داده است.
این ویدئو خلبانی را نشان می‌دهد که احتمالاً خود براونینگ است و چند متر از زمین به هوا بلند می‌شود و چندین گلوله از یک مسلسل خودکار به داخل آب شلیک می‌کند؛ آن‌هم در حالی که اسلحه، حرکات سر وی را با کمی تأخیر دنبال می‌کند.
شرکت گرویتی به دنبال کار با شرکای نظامی است؛ این شرکت در سال 2021 نیز تصاویری از آزمایش‌های سوار شدن به کشتی با جت‌پک در ناو تفنگ‌داران دریایی سلطنتی بریتانیا منتشر کرد که در آن یک خلبان با جت‌پک از یک قایق بادی بلند شد، سپس با سرعت قابل‌توجهی بر عرشه کشتی فرود آمد.
لباس‌های مخصوصی که انسان را در هوا معلق می‌کنند و به پرواز درمی‌آورند با نام جت‌پک(jetpack)، لباس جتی، تخته جتی و غیره ساخته می‌شوند و طیف جدیدی از وسایل پروازی هستند.
بسیاری از افراد دوست دارند با آنها پرواز کنند، اما تعداد بسیار کمی پول کافی برای خرید یکی از آنها را دارند و البته بسیاری نمی‌توانند به این جت‌پک‌ها اعتماد کنند.؛ بنابراین آنها تاکنون کم و بیش در پروازهای نمایشی گیر کرده‌اند و احساس نمی‌شود که بتوانیم آنها را به زودی در خیابان و گوشه و کنار ببینیم.
اما پیشگامان این حوزه ساعت‌های بی‌شماری را صرف توسعه و اصلاح جت‌پک‌ها کرده‌اند و به شدت مشتاق بازگشت سرمایه خود هستند؛ از طرفی سازمان‌ها و نیروهای نظامی در سراسر جهان بودجه‌های زیادی دارند و به دنبال طیف گسترده‌ای از توانایی‌های مأموریتی هستند که استفاده از فناوری‌های نوین آن را برای آنها امکان‌پذیر می‌کند.
حالا شرکت گرویتی قدم فراتر گذاشته و به منظور جلب نظر نهادهای نظامی، جت‌پک خود را به اسلحه مجهز کرده است.
از آنجایی که جت‌پک برای پرواز همیشه به هر دو دست خلبان نیاز دارد، گرویتی مجبور شده است اسلحه را روی شانه تعبیه کند و برای نشانه‌گیری نیز از سر خلبان استفاده کند.
یک فعال در یوتیوب به نام جیمز بروتون در سال 2019 یک نمونه اولیه مبتکرانه برای چنین سیستمی ساخت و برجک نشانه‌گیری خود را برای یک اسلحه ساخت که می‌توانست موقعیت سر خلبان را از طریق یک واحد اندازه‌گیری اینرسی(IMU) ردیابی کند.
در نهایت، بروتون و تیم شرکت گرویتی به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های خود را با هم ادغام کنند که به خلبان فرصت می‌دهد با سر خود نشانه‌گیری کند و سپس با فشردن ماشه با انگشت دست، اسلحه‌ها شلیک کنند.
براونینگ در آزمایش‌های اولیه از این سیستم چندان راضی به نظر نمی‌رسید؛ چراکه اسلحه بزرگ و سنگین و غیرکاربردی بود؛ اکنون این سیستم جدید بسیار فشرده‌تر و سبک‌تر به نظر می‌رسد.
این سیستم جدید بسیار با دقت و کاربردی طراحی شده است؛ اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد. از ویدئو این‌گونه به نظر می‌رسد که خلبان در حال تلاش برای کنترل تمایل اسلحه به انحراف به سمت راست هنگام شلیک است؛ بنابراین برای حل این مشکل به نظر به یک تفنگ دیگر نیاز است که به طور هم‌زمان روی شانه دیگر شلیک کند. همچنین خلبان به مهارت فوق‌العاده‌ای نیاز دارد تا بتواند با دقت در موقعیت‌های متحرک نشانه‌گیری کند.
ضمن اینکه هنوز فکری برای تعویض خشاب اسلحه نشده است؛ اگرچه تصور این است که در نهایت این سیستم به گونه‌ای طراحی شود که تغذیه مداوم داشته باشد.
مشکل عملیاتی دیگر این سیستم، صدای دیوانه‌کننده آن است؛ بنابراین هر دشمنی که در اطراف خلبان وجود داشته باشد به راحتی می‌تواند وی را در هوا هدف قرار دهد که مخزن سوخت در پشت خلبان، آن را بسیار خطرناک می‌کند. شاید بتوان این مشکل را با پوشش زرهی حل کرد، اما در آن صورت خلبان سنگین‌تر می‌شود و کارایی سیستم کاهش می‌یابد؛ با این‌حال، ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم این دستگاه دیوانه‌وار به کجا می‌رسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی