[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

هارپ دروغ است، اما دخالت انسان نه، روزنامه شیراز نوین

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی کشور، گفت: عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی یا انتقال آنها به مناطق دیگر شایعه است و این موضوعات بر اساس علم هواشناسی صحت ندارد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اینکه امکان تغییر انرژی سامانه‌های بارشی توسط انسان وجود ندارد و کم‌بارشی بر تمام نقاط خاورمیانه و آسیای میانه حاکم است، گفت: اخبار منتشرشده درباره عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی و تغییر مسیر آنها به کشور‌های دیگر شایعه است و از نظر هواشناسی صحت ندارد.
به گزارش ایسنا، ایران در سال جاری وارد چهارمین سال خشک‌سالی و کم‌بارشی شد. به‌گونه‌ای که بر اساس داده‌های هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری تنها ۳۶ میلی‌متر بارندگی دریافت کرده است که با توجه به بارش‌های ۶۳.۲ میلی‌متری بلندمدت ۴۲.۲ درصد کاهش بارندگی دارد. در برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دلایلی از جمله تأثیر هارپ، (پروژه تحقیق از یونوسفر با استفاده از ارسال امواج فرکانس بالا به این لایه و بررسی برهم‌کنش این امواج با لایه یونوسفر زمین) انتقال ابر‌ها و سامانه‌های بارشی به کشور‌های همسایه برای کم‌بارشی ایران منتشر شده است، اما به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی کشور به دلیل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، سامانه‌های بارشی مجال تقویت و بارندگی را پیدا نکرده‌اند و این شرایط در تمام نقاط آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است؛ همچنین سیستم‌های جوی انرژی بسیار بالایی دارند که انسان توانایی تأثیرگذاری بر آنها را ندارد.
احد وظیفه در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر تغییر مسیر ابرها، «هارپ» به عنوان علل تفاوت بارش ایران و کشور‌های همسایه اظهار کرد: طی روز‌های گذشته اخباری منتشر شده است که در کشور‌های همسایه شمال‌غرب ایران برف وجود دارد، ولی در کوه‌های ایران برفی نیست؛ اما نکته قابل‌توجه این است که کم‌بارشی و خشک‌سالی در تمام مناطق آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است. تمام کشور‌های ایران، سوریه، عراق و حتی ترکیه، همچنین کشور‌هایی که در شمال‌شرق ایران در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد نیز دچار کم‌بارشی و کمبود آب شده‌اند. این مسئله که برخی کشور‌های اطراف ایران بارش برف بیشتری را نسبت به ایران تجربه می‌کنند، کاملاً به تفاوت‌های اقلیمی کشور‌ها مربوط است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: عامل اصلی خیزش گرد و غبار و توسعه بیابان‌ها در ترکمنستان کم‌بارشی و مصرف بی‌رویه آب است. نکته بسیار مهم این است که به‌هیچ‌وجه نباید شرایط جوی و میزان بارندگی کشور‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. میانگین بارش‌های بلندمدت ترکیه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر است، اما میزان میانگین بارندگی‌های بلندمدت ایران به حدود ۲۰۰ میلی‌متر رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که بارش‌های کشور ترکیه به‌طور کلی بین ۲.۵ تا ۳ برابر از ایران بیشتر است.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در برخی اخبار به بارندگی‌های مناسبی در عربستان اشاره شده که ایران آن را تجربه نمی‌کند؛ این در حالیست که این کشور در دهه‌های اخیر به‌طور میانگین شش میلی‌متر کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته است. بر اساس آمار‌ها، میانگین بارندگی‌های سالانه این کشور حدود ۶۰ میلی‌متر ثبت شده که از بارندگی‌های ایران بسیار کمتر است.
وی با تأکید بر اینکه تغییرات اقلیمی جهانی بوده و تأثیرات مهمی بر گردش سامانه‌ها و الگو‌های جوی گذاشته است، گفت: گرمای کم‌سابقه حاکم بر خاورمیانه، شمال آفریقا و شرق مدیترانه یکی از دلایل اصلی نفوذ نکردن سامانه‌های جوی به این مناطق است و عملکرد سامانه‌ها نسبت به گذشته ضعیف‌تر است. عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی یا انتقال آنها به مناطق دیگر شایعه است و این موضوعات بر اساس علم هواشناسی صحت ندارد. سیستم‌های جوی بسیار پرانرژی هستند و قدرت بالایی دارند و بشر توانمندی تأثیرگذاری بر این سامانه‌های جوی ندارد. درست است که انسان در محیط‌زیست دخالت‌های زیادی کرده و آسیب‌های بسیار زیادی به آن زده، اما در زمینه عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی خوشبختانه توانایی ندارد و نباید به این شایعات توجه کرد.
وظیفه در پایان ضمن تأکید بر اینکه همه مناطق جهان با نوسان بارندگی مواجه هستند، گفت: میانگین بارندگی‌های ایران حدود ۲۳۰ میلی‌متر ثبت شد؛ این در حالیست که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ میزان بارندگی‌ها به حدود ۳۲۰ میلی‌متر رسیده بود، اما طی سال‌های اخیر که با کم‌بارشی، خشک‌سالی و گرمایش جهانی مواجه هستیم، کاهش یافته است. این شرایط اقلیمی میزان بارندگی‌ها را تغییر می‌دهد. تغییرات اقلیمی به‌خصوص دخالت‌های انسانی، موجب تشدید پدیده‌های حاد به اشکال مختلف همچون خشک‌سالی و کم‌بارشی و وقوع بارش‌های شدید و سیل‌آسا شده و تخریب محیط‌زیست، جنگل‌زدایی و گسترش بیابان‌ها را در پی داشته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی