توسعه پایدار در شهر زیرزمینی، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، چهارمین مرحله از افتتاح و کلنگزنی ۱۱۲ پروژه شهرداری شیراز با اعتبار ۱۳۴۱۰ میلیارد تومان به حوزه قطار شهری اختصاص یافت. این مراسم با حضور وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نمایندگان مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، شهردار کلانشهر شیراز، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، فرمانده سپاه فجر استان فارس، فرمانده انتظامی فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه درایستگاه قهرمانان از خط دوم مجموعه قطارشهری شیراز برگزار شد.
جشنواره عمرانی تداوم دارد
در این آیین شهردار شیراز از عزم راسخ مدیریت شهری برای بهرهبرداری از کلان پروژهها خبر داد. محمدحسن اسدی در چهارمین مرحله از افتتاح و کلنگزنی ۱۱۲ پروژه شهرداری شیراز با اعتبار ۱۳۴۱۰ میلیارد تومان به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، اظهار داشت: جشنواره عمرانی شهرداری شیراز همزمان با دهه مبارک فجر آغاز شده و تا اواسط اسفندماه سال جاری پروژههای مهم و تأثیرگذاری را تقدیم اهالی سومین حرم اهل بیت(ع) خواهیم کرد. او با اشاره به پیشینهای از پروژه قطار شهری شیراز اظهار داشت: آیین کلنگزنی و آغاز عملیات اجرایی خط یک مترو شیراز در سال1380 آغاز شد و پس از 16 سال و طی سه مرحله به بهرهبرداری رسید. وی با اشاره به این موضوع که قسمت عمدهای از خط یک قطار شهری شیراز در زمان دکتر پاک فطرت، نماینده کنونی مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به بهرهبرداری رسید، اظهار داشت: سکان مدیریت مترو شیراز در برهه حساسی در دست سردار حاج زمانی، مدیرعامل وقت مترو شیراز قرار داشت که تلاشهای زیادی در راستای پیشبرد این طرح انجام شد. مقام ارشد شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش افزود: فاز يک خط دو قطارشهری شیراز از شهرک میانرود، به عنوان جنوبیترین نقطه این کلانشهر به سمت میدان امام حسين(ع) مسافرگیری خواهد کرد و امکان دسترسی مردم به نقاط مختلف شیراز را فراهم میسازد. اسدی در ادامه افزود: خط سوم مترو شیراز در امتداد شمال غربی این کلانشهر با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان با هشت ایستگاه در سال جاری عمليات اجرايی آن شتاب خواهد گرفت. وی عنوان کرد: خط چهارم مترو شیراز از بولوار مدرس و ایستگاه رازی به سمت بولوار سیبویه و میدان شاهزاده قاسم و حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)در دستور کار قرار خواهد گرفت و یکی از اهداف کلان این پروژه تسهیل دسترسی به حرم مطهر است. شهردار کلانشهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش از یکدلی مسئولان برای خدمترسانی خبر داد و افزود: در شهر شیراز با حمایتهای استاندار مردمی فارس، اعضای شورای اسلامی شهر و پشتیبانی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شاهد اتحاد فراگیری در راستای خدمترسانی به مردم هستیم. اسدی بیان داشت: اهالی شیراز لایق بهترینها هستند و خدمتگزاران مردم در مجموعه شهرداری، شورای اسلامی شهر و سایر دستگاهها تلاش میکنند تا کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی را در عمل به منصه ظهور گذاشته و توطئههای دشمنان و تحریمهای ناجوانمردانهای که علیه ملت شریف ایران اعمال میشود را خنثی سازند.او با تقدیر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری شیراز گفت: این پروژه در سال 1388 کلنگزنی و عملیات اجرایی آن در سال 1394 آغاز شد و در تلاش هستیم تا دهه فجر سال آینده تعدادی از ایستگاههای مسير به بهرهبرداری برسد. وی از انعقاد تفاهمنامهای به منظور احداث مابقی ایستگاهها از ميدان آزادی تا میدان کلبه، سعدی و فضیلت با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داد و افزود: مقرر شده این طرح طی مدت سی ماه به بهرهبرداری برسد و در هفته شیراز 1404 شاهد بهرهبرداری کامل ایستگاهها باشیم.
سازندگی در ایران اسلامی معنا شد
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از میهمانان ویژه این مراسم بود. احمد وحیدی در چهارمین مرحله از افتتاح و کلنگزنی ۱۱۲ پروژه شهرداری شیراز با اعتبار ۱۳۴۱۰ میلیارد تومان، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: اراده ساختن و سازندگی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران معنا شد. او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: وظیفه خود میدانیم در هر مجلسی و در هر فرصتی جانفشانیهای شهدا، جانبازان و ایثارگران را پاس داریم. این مقام مسئول از اجرای خطوط چندگانه قطارشهری شیراز به عنوان پروژهای جهادی و ارزشمند یاد کرد و افزود: ملت ایران و مسئولان دوشادوش یکدیگر در عرصه سازندگی تلاش میکنند و نیرنگ دشمن برای ناامید سازی این جریان قدرتمند به جایی نخواهد رسید. وزیرکشور با اشاره به پیشرفتهای عظیم ایران اسلامی در زمینههای مختلف گفت: در این ایام اعتباری معادل 480 هزار میلیارد تومان برای افتتاح و کلنگزنی پروژهها اختصاص یافته که این اعتبار جدا از پروژههای حوزه نفت و گاز هستند. وحیدی با قدردانی از تلاشهای استاندار فارس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیریت شهری شیراز افزود: در دولت سیزدهم شاهد راهاندازی و بهرهبرداری از پروژههای سنگینی هستیم که با تلاش خستگیناپذیر و شبانهروزی محقق شده است. او از تأمین مالی برخی پروژهها به عنوان تنها مشکلی که دولت با آن روبهروست، یاد کرد و افزود: در حوزه توان فنی، نیروی کار توانمند و متخصصی در اختیار داریم که قدرت سازندگی ایران اسلامی را افزایش میدهد. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هیچ خط مترویی در کشور وجود نداشت و برای احداث آن دست به دامان خارجیها شده و از اقدام در این زمینه هراس داشتند، اما امروزه احداث مترو و بسیاری از دیگر پروژههای سخت و پیچیدهای که در ایران اسلامی به بهرهبرداری میرسند به همت کارشناسان و نیروهای زبده این سرزمین است. وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنانش افزود: در دهه پرفروغ فجر با پروردگار متعال عهد و پیمان ببندیم که با تمامی قدرت در جبهه سازندگی ایران اسلامی تلاش و کوشش کنیم.
گسترش مترو در امتداد بقاع متبرکه
در ادامه این مراسم، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز خواستار تسهیل دسترسی شهروندان و زائران به حرم مطهر شاهچراغ(ع) شد. آیت الله لطف الله دژکام تسهیل راههای ارتباطی به سمت حرم مطهر را پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: با گسترش خطوط مترو و اتصال آن به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، مردم دسترسی آسانتری به بقاع متبرکه داشته و در روزهای جمعه و مناسبتهای ویژه شاهد ترافیک کمتر و حضور پرشورتری از جامعه در آیینها خواهیم بود. وی در پایان مراتب قدردانی خود را از تمام خدمتگزارانی که در راستای آبادانی ایران اسلامی تلاش میکنند، اعلام کرد.
پشتیبانی وزارت کشور از قطارشهری شیراز
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این مراسم از پیشبرد پروژههای عمرانی زودتر از موعد مقرر تقدیر کرد. مهدی طاهری در چهارمین مرحله از افتتاح و کلنگزنی ۱۱۲ پروژه شهرداری شیراز با اعتبار ۱۳۴۱۰ میلیارد تومان، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: فاز یک خط دوم مترو شیراز قرار بود در هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری برسد که به همت و تلاش شبانهروزی شهرداری شیراز زودتر از موعد مقرر انجام شد. او خواستار حمایت و پشتیبانی دولت و وزیر کشور از پروژه قطارشهری و سایر تعهدات قانونی شد و اظهار داشت: با توجه به افتتاح زودهنگام این بخش از خط دوم مترو تقاضا داریم که به ما در تأمین واگنهای مورد نیاز کمک و مساعدت کنید. طاهری با تقدیر از تمامی دست اندرکاران اجرای این پروژه افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، سازمان حملونقل ریلی و همه پیمانکارانی که برای به ثمر نشستن این پروژه تلاش شبانهروزی داشتند، جهاد بزرگی را به منصه ظهور گذاشته و مجاهدتهای آنان شایسته تقدیر است.
احداث مترو با عبور از مشکلات
در ادامه این مراسم، معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) از مجاهدتهای خستگیناپذیر کارشناسان و متخصصان ایرانی در پیشبرد پروژههای کلان تقدیر کرد. اسدالله حاجیزمانی با اشاره به این موضوع که خط دوم مترو شیراز از میانرود آغاز شده و تا میدان امام حسین(ع)، فلکه گاز و کلبه سعدی امتداد مییابد، اظهار داشت: در مسیر اجرای این پروژه با قوس و شیبهای متعددی روبهرو بودیم که اجرای پروژه را دشوار میکرد. وی با تشریح برخی از این چالشها افزود: در مقاطعی با محدودیت عرض روبهرو میشدیم که عبور دو دستگاه تی بی ام را از کنار یکدیگر سخت و دشوار میکرد و به موازات آن عبور از بستر رودخانه خشک نیازمند اتخاذ تدابیر ویژهای بود که در نهایت با موفقیت انجام شد. او بیان داشت: ایستگاه میدان امام حسین(ع) با سه هزار متر مربع زیربنا، به عنوان یک مرکز تقاطعی در میان خط اول و دوم مترو شیراز طراحی و اجرا شد. بهرهبرداری از سازه پیچیده بیانگر دانش رفیع متخصصان ایرانی و بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا است. حاجیزمانی احداث پروژه قطارشهری را بسیار پرهزینه توصیف کرد و اظهار داشت: در شرایط حاضر هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو با خریداری واگن به 55 تا 60 میلیون دلار میرسد و متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و شهرداری شیراز از عهده مسئولیتهای محوله سربلند بیرون آمدند. این مقام مسئول در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) افتخار دارد که پروژههای قطار شهری را در ده کلانشهر از جمله مشهد، تهران، تبریز، اصفهان، اسلامشهر و غیره به طول 338 کیلومتر و با احداث 150 ایستگاه مترو با موفقیت به پایان رسانده است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین