[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پهلوان خلیل عقاب، افتخار ورزش جهان و نماد منش پهلوانی است، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی ‌و اطلاع رسانی دفتر دکتر علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس، وی با پهلوان خلیل عقاب، چهره ماندگار ورزشی، سیرک باز بین‌المللی، مربی و پیشکسوت ورزش‌های باستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در ‌این دیدار که آقایان دکتر خداجو رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز، پهلوان حاج حسین غرقی پیشکسوت ورزشی و باستانی کار ملی، مدیر دفتر دکتر پاک فطرت و تنی چند از مشاوران و هیئت همراه وی در منزل خلیل عقاب گرد هم آمده بودند،تلاش‌های وی در زمینه افتخار آفرینی‌های بی‌شمار ورزشی برای ‌ایران را ستوده و زحمات او را در شاد کردن دل‌های مردم ‌ایران و دنیا قدر دانستند.
در ‌این دیدار یکصد دقیقه‌ای که در آستانه صد سالگی استاد خلیل عقاب(خلیل طریقت پیما) انجام شد، وی خاطرات مختلفی از دوران نوجوانی و جوانی، خدمات و اقدامات ورزشی، سفر به کشورهای مختلف جهان و نصایح پدرانه خود به جمع حاضر و مدعوین خویش را ارائه نمود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ‌با اظهار خرسندی از دیدار با چهره آرام و بشاش ورزشی دهه‌های اخیر و آرزوی سلامتی و بهبودی وی اظهار داشت: باید به شهر شیراز و ‌این همه افتخارات علمی ‌و دینی، مشاهیر رجال فرهنگی و هنری، شخصیت‌های ادبی و ورزشی و بزرگان گوناگونش در طی سالیان و قرن‌های متمادی افتخارکنیم.
*خلیل عقاب نماد اخلاق است
پاک فطرت گفت: قطعاً استاد خلیل عقاب یکی از همین چهره‌های ماندگاریست که نه تنها مردم شیراز و فارس یا ‌ایران بلکه افتخار ورزش جهان و نماد اخلاق و منش پهلوانیست. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌تأکید کرد: مسئولان ورزش و مدیران فرهنگی و اجرایی شیراز قدر‌ این ورزشکار با اخلاق و معتقد به مبانی دین و دوستدار کشور و زادگاه خود را بیش از پیش بدانند و زندگانی وی را که الگو و ثمره‌ای برای نسل‌های آتی کشورمان است، مستند سازی نمایند.
پاک فطرت ضمن تقدیر از عمری قناعت و مناعت طبع استاد خلیل عقاب خواستار برپایی یادمان‌ها و جلسات نکوداشت ‌این استاد و پیشکسوت حوزه ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی از جمله کشتی شد.
نماینده اول مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ‌بیان داشت: وجود چنین مردان پولادین و قهرمانانی باغیرت و با اصالت همچون پهلوان رستم در شهر شیراز می‌تواند جوانانمان را به ارزش‌های وجودی خویش آشنا و به خود باوری لازم در زمینه‌های کار و زندگی برساند.
این نماینده فعلی مجلس و شهردار اسبق شیراز در پایان افزود: از بنده به عنوان خادم مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس، هر کاری در راستای تکریم مقام شامخ عزیزان و بزرگوارانی همچون استاد خلیل عقاب که عمری را در مسیر شاد کردن و سرگرم نمودن مردم دنیا سپری کرده و با انجام حرکات ورزشی و نمایشی سعی بسیار در عظمت نام ‌ایران و ‌ایرانی در تمام دنیا نموده دریغ نخواهم کرد. قطعاً یاد و نام چنین افرادی در جامعه ما همواره بر سرزبان‌هاست و امیدوارم که خداوند از ‌ایشان رفع کسالت نموده و لباس عافیت برتنشان بپوشاند.
*ضرورت شناسایی و معرفی چهره‌های ماندگار ورزشی 
پیش از سخنان دکتر پاک فطرت دقایقی هم دکتر خداجو رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز با اشاره به ضرورت شناسایی و معرفی چهره‌های ماندگار ورزشی شهر شیراز گفت: متأسفانه نه رسانه‌ها و نه اهل قلم آن گونه که شایسته شأن و مقام و منزلت اجتماعی مفاخر بزرگ ماست به آن‌ها نپرداخته و برخی از‌ ایشان همچنان گمنام و ناشناخته مانده‌اند.
وی گفت: اداره تربیت بدنی شیراز با حول و قوه الهی و حمایت مسئولین امر از جمله نمایندگان فارس و شیراز در مجلس، استاندار محترم، مدیرکل ورزش و جوانان و ... بانک اطلاعاتی از نخبگان ورزشی و پیشکسوتانی از علوم و فنون ورزش تهیه کند تا بتواند در زمینه آیین‌های تجلیل از‌ این عزیزان برنامه‌ریزی نماید. رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز افزود:به زودی فهرستی از برنامه‌های پیش روی ورزش قهرمانی و پهلوانی به‌ویژه کشتی، ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی و قدردانی از مقام شامخ بزرگان ورزش شیراز همچون استاد خلیل عقاب تقدیم شهروندان، ورزشکاران و ورزش‌دوستان عزیز خواهد شد.
*ساز و کار مشخصی برای رسیدگی به امور پیشکسوتان  ورزشی وجود ندارد
پهلوان حسین غرقی از پیشکسوتان ورزش باستانی و چهره نامدار ورزش زورخانه‌ای کشور نیز گفت:پهلوان خلیل عقاب گذشته از مرام و مسلک پهلوانی در اموری همچون مردم‌داری و ‌ایران دوستی کم نظیر است.‌ ایشان با افتخارات مکرر در هشت دهه کار مداوم ورزشی و سفر به ده‌ها کشور جهان و ذکر نام و برنامه‌های ورزشی وی در رسانه‌ها و مطبوعات فارسی زبان و خارجی همه و همه موجب مباهات هم برای ما شیرازی‌ها و هم برای کل ورزش‌دوستان ‌ایرانیست. غرقی گفت: متأسفانه در کشورمان ساز و کار مشخصی برای رسیدگی به امور قهرمان ملی و بین‌المللی و پیشکسوتان عرصه ورزش موجود نیست و لازم است تا مجلس یا وزارت ورزش و جوانان، شورای شهر و دیگر ارگان‌ها فکری برای ‌این منظور و معرفی و تکریم چهره‌های شاخص و مردمی عرصه ورزش نمایند.
این ورزشکار شیرازی در ادامه افزود: استاد خلیل عقاب چهره تکرار ناشدنی عرصه پهلوانی و انواع ورزش‌های جسمانی از جمله ورزش زورخانه‌ای،کشتی و ... است و امیدوارم مسئولین فارس و شیراز با توجه به چنین گوهرهای با ارزشی مقامشان را تکریم و جایگاه‌شان را به عموم مردم به‌ویژه جوانان علاقه‌مند به ورزش معرفی نمایند.
*به ورزشکاران سالخورده به دیده ترحم نگاه نکنید
استاد خلیل عقاب با تشکر از دکتر پاک فطرت و هیئت همراه از وی به‌عنوان شهردار موفق و مدیر با لیاقت کشور یاد کرد و برای ‌ایشان آرزوی موفقیت نمود.خلیل عقاب با ذکر خاطرات خود از دوران کودکی و نوجوانی، تا خاطرات جوانی و میان‌سالی، سفر به کشورهای مختلف و بازی در فیلم‌های سینمایی، حضور در برنامه‌های مهم ورزشی اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا و ...، زمینه‌های علاقه‌مندی به ورزش باستانی و چگونگی ورود به سیرک بازی و... نصایح پدرانه و مشفقانه خویش را تقدیم حضار نمود. وی اظهارداشت: در تمام عمرم سعی کرده‌ام کاری را که خدا دوست دارد انجام دهم و هیچ گاه از گذشته خود نادم و پشیمان نیستم. معتقدم برای رسیدگی به ورزشکاران سالخورده نباید به چشم ترحم به آن‌ها نگاه کرد بلکه هر آنچه در حق آن‌ها لازم بوده و هست انجام و مقامشان را تکریم نمود.
خلیل عقاب افزود: تکیه و امیدم پس از خداوند به مولایم علی علیه السلام است و می‌دانم هر که با خدا باشد در زندگی در نمی‌ماند.گفتنی است وی متولد اول فروردین ۱۳۰۳ شیراز و صاحب چندین عنوان بین‌المللی در عرصه ورزش و لوح‌های تقدیر از مقامات بزرگ کشور‌های جهان است. درباره او مطالب زیادی در نشریات و رسانه‌های مکتوب و... داخل و خارج از کشور درج شده است. نام وی که مسلط به چندین زبان دنیاست در کتاب رکوردهای جهان «گینس»، ثبت شده است. خلیل عقاب را رستم زمانه و مرد میدان‌دار ورزش قهرمانی و پهلوانی ‌ایران نام نهاده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی