[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

نیاز بافت تاریخی به زمان‌شناسی بود، روزنامه شیراز نوین

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شریف شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لزوم مقابله با تخریب بافت تاریخی و با بیان اینکه مسئولان زمانی که ناهنجاری اطراف حرم را مشاهده می‌کنند، طاقتشان کم می‌شود و امکان دارد دست به اقدامات و تصویب طرح‌هایی بزنند، گفت: مسئولان زمانی که می‌توانستند اقدامات خوبی اطراف حرم مطهر انجام دهند، از فعالیت در این بخش سر باز زدند.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایلنا، پاک فطرت اظهار داشت: در بحث موضوع بافت تاریخی میراث فرهنگی مقصر است و این سازمان نباید به راحتی خانه‌های تاریخی را رها کند و سبب تخریب آن شود؛ اگر میراث فرهنگی بودجه کافی جهت راه‌اندازی و احیای خانه‌های تاریخی ندارد، باید راه‌حل‌های لازم را جهت نوسازی این خانه‌های ارزشمند و ماندگار ارائه دهد. شهرداری جهت احیای بافت تاریخی بسته‌های تشویقی به افراد ارائه می‌دهد که صرفه اقتصادی برای 
مردم ندارد.
این نماینده مجلس بیان داشت: اگر میراث فرهنگی اعتقادی به ارزش و احیای خانه‌های بافت تاریخی دارد، باید راه‌حل‌های لازم را برای بهبود آن‌ها ارائه دهد. رها کردن خانه‌های بافت تاریخی و منجر شدن به تخریب آن امری ستودنی نیست و بسیار نازیباست.
وی با بیان اینکه از ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی شیراز حدود ۲۵۰ هکتار آن باقی مانده است، تصریح کرد: اگر طرح اجرایی و مناسبی جهت سامان‌دهی بافت توسط میراث فرهنگی ارائه نشود، قطعا مسائل جوی باعث تخریب آن می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از خانه‌های بافت تاریخی با مشکل ریشمیز (موریانه) مواجه شده‌اند.
پاک فطرت با تأکید بر توجه ویژه شهرداری به بافت تاریخی شیراز عنوان کرد: بافت تاریخی شیراز هویت این شهر است و هنوز صدای کفش علما و مردمی که از کوچه پس کوچه‌های آن به سمت مکتب‌خانه و محل کسب علم و هنر و مسجد می‌رفتند، به گوش می‌رسد و احیای این بافت باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی به دوره تصدی خودش در شهرداری شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که شهردار بودم، تمام تلاشم را برای حفظ بافت تاریخی انجام دادم. قطعاً تمام افراد و خانوارهای شیرازی که در بافت تاریخی زندگی می‌کردند، به این دلیل که اجازه نوسازی و بازسازی منازل را نداشتند، در دهه اول انقلاب از بافت تاریخی مهاجرت کردند و منازلشان را به اتباع بیگانه و افاغنه اجاره دادند.
پاک فطرت با اشاره به اینکه در آن زمان جهت احیای بافت بارها با سازمان میراث فرهنگی کشور جلسه برگزار کردیم، یادآور شد: جهت احیای بافت به رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت آقای سلطانی‌فر پیشنهاد دادم که در صورت امکان یک طبقه به خانه‌ها اضافه شود و ارتفاع خانه‌ها به ۱۰ و نیم متر برسد. عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه ارتفاع گنبد حرم مطهر حضرت شاهچراغ حدود ۱۱ و نیم متر است که افزایش ارتفاع ساختمان‌ها به ۱۰ و نیم متر نمی‌تواند به این بخش هم آسیب وارد کند، گفت: به رغم استقبال مسئولان از این پیشنهاد، اما عملاً اتفاقی رخ نداد و قطعاً نوسازی خانه‌های بافت تاریخی باید توجیه مناسبی برای مردم و اهالی بافت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه موضوع افزایش ارتفاع به دفتر فنی سازمان میراث فرهنگی واگذار شد و افرادی که در آن مشغول به فعالیت بودند شناخت کافی از بافت تاریخی نداشتند، افزود: متأسفانه انجام نشدن اقدامات درست و به موقع در گذشته باعث شده تا امروز شاهد چنین اتفاقاتی در میراث ماندگار شیراز باشیم. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: مسئولان استان و شیراز باید در مرحله نخست قدمت بافت تاریخی شیراز را مطالعه کنند و در شرایط فعلی نباید به فضای مجازی اعتماد کرد و میراث فرهنگی باید پاسخ شایعات مطرح شده را بدهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی