[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

فارس استان برتر در جذب گردشگران مذهبی است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: با برنامه‌ریزی‌های خوب هیئت امنا و متولیان اماکن مذهبی استان فارس، بیشترین تعداد گردشگر مذهبی خارجی به آنها اختصاص یافته است. در این میان هم حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) با برنامه‌ریزی خوب انجام شده دارای رتبه اول جذب گردشگر مذهبی خارجی در کشور است.
استان فارس از نظر شمار بقاع متبرکه، مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است. یک‌هشتم بقاع متبرکه کشور یعنی 1408 بقعه متبرکه در استان فارس وجود دارد.
بر این اساس، فارس یک فرصت قابل‌توجه و بی‌نظیر در حوزه گردشگری مذهبی به خود اختصاص داده است. حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، سرآمد این امامزادگان مطهر در شهر شیراز است.
استفاده از ظرفیت این امامزادگان مطهر و بقاع متبرکه در برنامه‌های مختلف گردشگری با رویکرد مذهبی و برگزاری جشن‌ها و اعیاد و مناسبت‌های مختلف، ظرفیتی است که نباید از آن غافل شد.
به گفته مدیرکل امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، استان فارس از نظر آماری به سبب داشتن امامزاده‌ها و بقاع متبرکه شاخص در جذب گردشگر مذهبی جزو سه استان برتر است.
سیدمجتبی علوی اردکانی همچنین اعلام کرده که استان فارس با داشتن ۱۴۰۸ امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده، بیشترین تعداد اماکن زیارتی را در کشور دارد و از استان‌های اصلی مقصد زائران به حساب می‌آید.
وی وجود امامزادگان بزرگ و واجب‌التعظیمی مانند حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع) و حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) در شهر مقدس شیراز و همچنین انتساب عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) توسط رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس شیراز را سبب حضور میلیون‌ها زائر و گردشگر مذهبی در زمان‌های مختلف مخصوصاً در ایام نوروز و تعطیلات در این شهر می‌داند.
علوی اردکانی با تأکید بر اینکه همیشه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بیشترین تعداد مسافر و زائر و گردشگر داخلی و خارجی را در استان فارس به خود اختصاص می‌دهد، عنوان می‌کند: پس از آن سایر اماکن گردشگری و مذهبی استان مانند حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم و ارگ کریمخان مورد توجه گردشگران قرار دارند.
وی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های خوب هیئت امنا و متولیان اماکن مذهبی استان فارس و با توجه به جذابیت و سابقه تاریخی این اماکن، بیشترین تعداد گردشگر مذهبی خارجی به آنها اختصاص یافته است. در این میان هم حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) با برنامه‌ریزی خوب انجام‌شده دارای رتبه اول جذب گردشگر مذهبی خارجی در کشور است.
علوی اردکانی با تأکید بر وجود دفتر گردشگری در این حرم مطهر می‌گوید: از اهداف اصلی این دفتر، فعالیت تبلیغی برای رفع شبهات و شفاف‌سازی در خصوص ابهامات ذهنی گردشگران مذهبی خارجی نسبت به ایران و اسلام است. همچنین حضور راهنمایان گردشگری تحصیل‌کرده و مسلط به زبان خارجی یا علوم دینی از دیگر دلایل این موفقیت به شمار می‌رود. دغدغه‌مندی این افراد نسبت به پاسخ‌گویی به مسائل مذهبی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی و مهمان‌نوازی و پذیرایی رایگان از گردشگران خارجی غیرمسلمان باعث شده که شاهد حضور بیشترین گردشگران مذهبی از کشورهایی مانند روسیه، اسپانیا، ایتالیا، چین، برزیل، ترکیه، رومانی، آلمان، لهستان، تایلند و… در این مکان مقدس باشیم. او ادامه می‌دهد: سایر اماکن مقدس و مذهبی در استان مانند حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع)، مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، حرم مطهر امامزاده شهید فراشبند، حرم مطهر سیدحسین کازرون و… هم گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. با توجه به فضای روحانی و معنوی اماکن مقدس و احساس آرامشی که به گردشگر خارجی در این اماکن دست می‌دهد، معمولاً این اماکن مذهبی مورد بازدید و علاقه ویژه گردشگران خارجی قرار می‌گیرند و عمدتاً در تورهای ورودی گردشگران خارجی به استان، تمامی یا یکی از این اماکن در بازدید گردشگران گنجانده شده است.
 ایجاد زمینه اشتغال در اماکن گردشگری مذهبی
حجت‌الاسلام سیدمحی‌الدین طاهری، تولیت آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(ع) استان فارس نیز با اشاره به اینکه توجه و مراجعه به امامزاده‌ها در فرهنگ ایران نهادینه شده، بیان می‌کند: این خصوصیت از ظرفیت‌های بارز در موضوع گردشگری مذهبی است.
دبیر جامعه روحانیت شیراز ادامه می‌دهد: از ظرفیت امامزاده‌ها در زمینه گردشگری مذهبی برای اشتغال هم می‌توان بهره برد و با فراهم کردن زمینه‌های لازم، حتی اشتغال روستائیان را از این طریق، مورد رشد و توسعه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه اماکن گردشگری ما صرفاً برای بازدید استفاده می‌شوند نیز بیان می‌کند: غفلت از ظرفیت فرهنگی، تبلیغی و هویت اماکن گردشگری مذهبی، نوعی فرصت‌سوزی است؛ این در حالی است که می‌توان از این ظرفیت‌های غنی برای ایجاد ارتباطات فرهنگی و افزایش شناخت بازدیدکنندگان از هویت و ریشه ایرانی- اسلامی بهره برد.
 امامزاده جلال‌الدین(ع) معروف به سیدالحرمین شیراز
مورد توجه قرار دادن بقاع متبرکه کمتر شناخته شده هم باید در گردشگری مذهبی در کنار بقاع شناخته شده موردتوجه قرار بگیرد؛ در همین شیراز خودمان شماری از امامزادگان واجب‌التعظیم وجود دارند که شاید کمتر شناخته شده‌اند؛ امامزاده سید جلال‌الدین بن زید بن علی بن حسین(ع) معروف به امامزاده زنجیری از امامزاده‌های شیراز است که در محله بالاکتف گود عربان در خیابان لطفعلی‌خان زند و در شرق مسجد زیبای نصیرالملک واقع شده است. آرامگاه امامزاده زنجیری مربوط به دوره قاجار و پهلوی بوده و بقعه امامزاده توسط نصیرالملک ساخته شده است؛ علت نام‌گذاری این امامزاده به امامزاده زنجیری، به دلیل اعتقاد فراوان میرزا حسن‌خان نصیرالملک فرزند علی اکبر قوام حکمران فارس در زمان قاجار به این امامزاده است.
این بنا دارای گنبدی مرتفع بوده که روی آن کاشی‌کاری شده است. در ورودی اصلی این امامزاده در کوچه نصیرالملک باز می‌شود و در دیگر آن در راهرو شمال شرقی حیاط می‌باشد. در حیاط امامزاده، بالای سردر ورودی، زنجیری آویزان است که در گذشته به دلیل اعتقاد نصیرالملک به این امامزاده، برای اثبات بی‌گناهی اشخاص مظنون، آنان را در این امامزاده زنجیر می‌نموده و در صورت گشوده شدن زنجیر، بی‌گناهی فرد ثابت می‌شده است. از همین رو به امامزاده زنجیری شهرت یافته و سه‌شنبه‌ها روز زیارتی این امامزاده محسوب می‌شود. این امامزاده در تاریخ 23/1/1380 با شماره ۴۷۲۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی