[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

ضیافت گل و گلاب در بهشت میمند، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین: گروه خبر
هشتم اردیبهشت‌ماه در تقویم به نام «روز ملی میمند» ثبت شده است و امسال جشنواره گل و گلاب میمند در حالی برگزار شد که اولین سال ثبت ملی را تجربه می‌کرد. آیین جشن ملی روز میمند و برگزاری جشنواره‌های متعدد گل و گلاب در این شهر با حضور گسترده گردشگران، مسئولان کشوری و استانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، معاون استاندار فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی فارس، نماینده مردم شریف فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهردار و سایر مسئولین شهری میمند برگزار شد.

 ظرفیت‌های میمند در ایران زبانزد است

در این آیین، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: استعدادهای منطقه میمند و ظرفیت‌های بی‌بدیل آن در بخش کشاورزی در کشور زبانزد است. شاهپور علایی‌مقدم با بیان اینکه اقتصادی‌ترین و مردمی‌ترین تجارت در بخش کشاورزی است، بیان کرد: ۹۷ درصد این صنعت بر عهده مردم است و نگاه ویژه به تولیدکنندگان نتایج مثبتی را در بهبود وضعیت کسب و تجارت در منطقه و صادرات به‌همراه خواهد داشت. علایی مقدم گفت: گواهینامه ثبت رویداد در تقویم به‌عنوان رویداد گردشگری میمند و روز میمند اتفاق مبارکی است. وی با اشاره به اینکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بهره‌بردار در سنگرهای امنیت غذایی فعالیت دارند، عنوان کرد: بهره‌برداران عیار کشور را بالا می‌برند و در حال حاضر که بحث تهدید امنیت غذایی مطرح  است و همه کشورها را نگران می‌کند، تولیدکنندگان به یاری جامعه شتافته‌اند و باید گفت که مقدمه امنیت دفاعی، امنیت غذایی است. وی افزود: تنوع اقلیم در کشور، استعداد ذاتی را برای بخش کشاورزی فراهم کرده است که گاهاً این استعداد ناشناخته و نهفته است و یکی از استعدادهای نهفته بخش کشاورزی نیز همین منطقه میمند است. معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: وظیفه مدیر و حاکمیت این است که ظرفیت بالقوه را به فعلیت برساند و در حالی روز ملی میمند، پنجره جدیدی در توسعه گردشگری و کشاورزی باز کرده است که باید این نام‌گذاری با تکالیفی به‌همراه باشد.

 اهمیت حمایت از تولیدگران میمند

علایی‌مقدم گفت: بخش‌های حمایت‌کننده باید وارد شوند و ۸ اردیبهشت‌ماه سال آینده باید آثار تحولی و اقتصاد کشاورزی، جذب گردشگر و اشتغال در میمند به‌همراه داشته باشد و فقط در حد ثبت باقی نماند. وی تأکید کرد: باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در زمینه بودجه و توسعه شهر میمند ورود شود. وی با اشاره به اینکه سند تحولی میمند باید در افق برنامه هفتم توسعه نیز دیده شود، در خصوص اوقافی بودن این شهرستان و باغات هم گفت: اوقاف در واقع باید در خدمت مسلمین باشد و درآمد آن باید در زمینه‌های دینی، اجتماعی و اقتصادی صرف شود. علایی‌مقدم با اشاره به اینکه وجود ائمه برای ما برکت است و در بهره برداری باید نگاه ما مشخص باشد، ابراز کرد: این نگاه که اگر جایی اوقافی است، بقیه بخش اقتصادی و تجاری بسته شود، اشتباه است و قطعاً اگر در این خصوص گزارشی به مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) ارسال شود و با نگاه معنوی که ایشان دارند، سرمایه‌گذاری و رشد در این منطقه بالا می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه داشتن سند برای همه هویت است و سنددار کردن اراضی کشاورزی یکی از برنامه‌هایی است که در این دولت برای هویت بخشی به کشاورزان استفاده شد، عنوان کرد: سند دار کردن ۲۰ درصد از اراضی در این دولت انجام شد و باید کمک کرد که در بخش‌های اوقافی به نحو احسن تبدیل شوند که در  مقررات اوقاف نیز این تبدیل به احسن وجود دارد.

 تسهیل ارائه خدمات به کشاورزان میمند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حیف است که در شهر میمند در این راستا گام اساسی برنداریم، یادآور شد: در این زمینه و از طریق دیگر مانند معادل‌سازی به نفع مردم و مسلمین باید کار شود. وی با اشاره به صدور پروانه‌های بهره‌برداری کشاورزان نیز گفت: در جهاد کشاورزی ظرف یک‌ماه باید صدور پروانه‌ها انجام و مجوزها به کشاورزان داده شود. علایی‌مقدم با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی به کارگاه‌ها نیز گفت: برای تجهیز، برندسازی و بهداشتی کردن کارگاه‌ها، تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ برای میمند ابلاغ می‌شود و در بانک کشاورزی، شعبه ویژه برای این موضوع دیده می‌شود.

 روز میمند سرآغازی برای پیشرفت

در ادامه این مراسم، نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ۸ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملی میمند ثبت شده است و امید است شاهد توسعه شهر میمند در همه دوره‌ها باشیم و آغازی برای پیشرفت باشد. محمدمهدی فروردین با اشاره به اینکه ظرفیت‌های میمند با حضور مسئولان در این شهر مورد تأیید قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بزرگترین سرمایه میمند، نیروی انسانی است. او با اشاره به اینکه تولید گل در میمند سرسبد تولیدات این شهر است، ابراز کرد: مسئولان باید کمبودها را با جدیت برطرف کنند و در سال‌های آینده، شاهد رونق بهتر شهرستان باشیم. وی خاطر نشان کرد: میمند، پتانسیل و ظرفیت خوبی در جذب گردشگر، رونق اقتصادی و اشتغال دارد که اگر به آن توجه شود، بخش زیادی از مشکلات آن حل خواهد شد.

 ظرفیت های ارزنده میمند در صنعت و گردشگری

در ادامه این مراسم، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، گفت: دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری تشکیل شده است و از این طریق، مشکلات این حوزه در بخش‌های مختلف احصا و جهت رفع آن اقدام خواهد شد. سید مؤید محسن‌نژاد گفت: با توجه به اینکه صنعت شیشه‌گری، قدت زیادی در میمند دارد لذا احیای کارخانه‌های شیشه‌گری در دستور کار قرار بگیرد. وی  افزود: شیشه میمند، قدمت ۱۵۰۰ ساله دارد و در گذشته عرق و گلاب شهرستان میمند فارس در ظروف شیشه‌ای ارائه می‌شد، اما به مرور زمان، ظروف پلاستیکی جایگزین شده‌اند که احیای این هنر نیازمند ایجاد شرایط مناسب عرضه آن به بازار است. محسن‌نژاد بیان کرد:  فرمانداران با همکاری شهرداری‌ها، ظرفیت سرمایه‌گذاری را در اختیار صنعتگران بگذارند تا هنر این صنایع دستی ترویج و بازار خوبی را به‌دنبال داشته باشد. وی با تأکید بر شناساندن شهرستان میمند فیروزآباد به سراسر کشور و حتی جهان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری، تصریح کرد: برگزاری جشنواره گل و گلاب میمند را نبایستی تنها به همین شهر اختصاص دهیم لذا می‌توانیم این جشنواره را در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم برگزار کنیم.

 مانع‌زدایی از رشد مادی و معنوی میمند

امام جمعه میمند نیز گفت: موقوفه بودن میمند ۸۰ سال است که بر این شهرستان زخم می‌زند و بزرگترین تولید‌کننده‌ها، نمی‌توانند تولید و صادرات داشته باشند. حجت‌الاسلام بهزادی بیان کرد: اینکه عنوان می‌شود شهرستان وقفی بوده مانعی بر سر راه است. وی با اشاره به اینکه شیشه‌گری از گذشته حرفه و کار مردم بوده است و در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو شده است، تصریح کرد: باید به این صنعت در شهرستان نگاه ویژه شود. حجت‌الاسلام بهزادی افزود: در حالی دومین تولیدکننده انجیر دیم کشور هستیم که مسائل این‌چنینی آسیبی به اقتصاد کشاورزی، صنایع دستی و مردم هنرمند می‌زند. وی خاطر نشان کرد: برای مردم هنرمند میمند باید جایگاهی مانند ایجاد کارگاه‌ها، بیمه و... در نظر گرفته شود و در سال‌های گذشته به این موضوع نگاه ویژه نشده و انتظار است در این دولت که کارخانه‌های نیمه‌تعطیل را به مدار اقتصادی برمی‌گرداند، بسیاری از صنایع گلاب‌گیری نیز که تعطیل شدند دوباره به تولید برگردند.همچنین تولید و اشتغال جوانان باید مد نظر باشد و تا زمانی که اصل موضوع مشخص نباشد، تنگنای مردم را به همراه دارد. وی اظهار امیدواری کرد که ۸ اردیبهشت‌ماه، به عنوان روز ملی میمند که به نام امام هشتم(ع) این روز انتخاب شده است، برای این شهر برکات داشته باشد.

 گردشگری کشاورزی راهگشاست

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس نیز در این آیین گفت: گردشگری کشاورزی در صورتی که به آن توجه شود ما را از وابستگی‌ها نجات می‌دهد. محمد فرخ‌زاده با اشاره به اینکه رشد تولید، رویکردی است که باید مورد توجه باشد، عنوان کرد: ظرفیت میمند و قدمت آن به‌حدی است که حتی با ثبت ملی آن هم حق مطلب ادا نمی‌شود. به‌گفته وی، اقتصاد کشاورزی میمند و باغداری موضوعی است که مدیریت شهری باید به آن توجه ویژه داشته باشد و در پذیرش صنعتگران و گردشگران توجه و کارهای ویژه شود. فرخ‌زاده به اهمیت صنایع پایین دستی برای فرآوری محصولات اشاره و عنوان کرد: در سطح ملی و بین‌المللی باید روی این موضوع کار شود و ظرفیت باغداران در حالی است که علی‌رغم ظرفیت بالایی که دارند، محصولات آنها به سایر شهرها و برندهای دیگر منتقل می‌شود. معاون استاندار فارس افزود: بازاریابی هم موضوع مهمی است که در بسیاری از کشورها بر روی برندسازی کار می‌شود و باید برندسازی و بازاریابی در کنار هم قرار بگیرند تا دیگران هم به‌خوبی ظرفیت‌های این شهر را بشناسند. او خاطرنشان کرد: در بحث صنایع دسته‌بندی و همچنین صنایع بومی این شهر باید تبلیغات شده و به مردم شناسانده شود.

 شروعی تازه برای احیای ظرفیت‌های میمند

فرماندار فیروزآباد نیز در آیین گفت: نامگذاری روز میمند، صرفاً هدف‌گذاری نیست بلکه تازه شروع کار است. حبیب‌الله جمشیدی با اشاره به اینکه سرزمین ما از لحاظ فرهنگی، تاریخی و تمدنی زبان‌زد است، بیان کرد: در استان فارس نیز تمام آیتم‌ها و فاکتورها را در حوزه‌های فرهنگی و زیرساختی داریم. وی با اشاره به ۵۲۰ شهید شهرستان و ۱۵۲ شهید بخش میمند عنوان کرد: همچنین تقدیم اولین شهید مدافع حرم نیز از افتخارات مردم میمند است. جمشیدی، سطح بالای سرمایه اجتماعی در شهر میمند را یکی از پتانسیل‌های خوب این شهرستان دانست و افزود: این نشست‌ها و این رویداد‌ها باید گامی برای رفع مسائل و مشکلات شهرستان باشد و همه باید در بخش‌های مختلف، کارگروه‌هایی تشکیل دهیم که مسائل و مشکلات بررسی و رفع شود و شاهد برون رفت از مشکلات باشیم.‌

 میمند گردشگران و سرمایه گذاران را فرامی‌خواند

رئیس شورای اسلامی شهر میمند با بیان اینکه نام‌گذاری ۸ اردیبهشت به‌عنوان روز ملی میمند یک امر مهم بود که با یک سال پیگیری محقق شد، تصریح کرد: این روز به‌عنوان رویداد گردشگری میمند به ثبت رسید. بهنام صیاد‌نژاد با اشاره به ایجاد شور و نشاط و رونق اقتصادی در این منطقه با ثبت روز ملی میمند بیان کرد: سرمایه‌گذاری، دسترسی به بازارهای بزرگ صادرات، ایجاد باغات بوم‌گردی و پیشرفت سریع‌تر منطقه از دستاوردهای این نام‌گذاری و ثبت روز ملی میمند خواهد بود. وی با اشاره به اینکه از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برنامه‌های متنوعی در قالب هفته میمند برگزار می‌شود، عنوان کرد: این برنامه‌ها شامل برپایی نمایشگاه، شب شعر، همایش روز میمند، غبارروبی از مزار شهدا با گلاب  و ... است. صیادنژاد با اشاره به اینکه میمند ۴هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی زراعی و ۷هزار و ۱۰۰ هکتار باغات دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت، تأثیر خوبی برای توسعه اقتصادی شهرستان است و همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار انگور، ۳هزار و ۲۰۰ هکتار انجیر، ۲هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی و ۵۰ هکتار گل نسترن از پتانسیل‌های این شهرستان است. وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ کارگاه تولید عرقیات در بخش صنعتی و سنتی گفت: سالیانه ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در این کارگاه‌ها تولید می‌شود. وی خاطر نشان کرد: نبود صنعت، عدم صدور و تبدیل پروانه‌های بهره‌برداری، نبود صنایع تبدیلی از ضعف‌های این حوزه است و آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه‌گذاران در این منطقه داریم.

 حمایت برای تحقق شعار سال در میمند

در ادامه این مراسم، شهردار میمند ضمن تبریک روز ملی این منطقه گفت: این یک فرصت است که در سالی که با شعار "مهار تورم و رونق تولید" نام‌گذاری شده است با همراهی دولت، بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و همچنین با حضور  اصحاب رسانه، فضای مناسبی را برای توسعه تولید و رونق تولید در شهر فراهم کنیم. فرهاد محمدرضازاده خاطر نشان کرد: رونق گردشگری، توسعه صنایع بسته‌بندی عرقیات، رسیدگی به وضعیت صنوف مانند شیشه‌گری از مواردی است که باید رونق یابد و توسط دستگاه‌های مربوطه حمایت شود. وی افزود: میمند، پتانسیل‌های فراوانی دارد که می‌توان با آنها زمینه رونق و توسعه گردشگری و کشاورزی را محقق کرد. رضازاده ابراز امیدواری کرد که ثبت ملی میمند در تقویم گامی مثبت، جهت تحقق جایگاه این شهر در زمینه‌های مختلف و رونق صنعت مرتبط باشد‌.
 پیشتازی میمند در تولیدات ارزش‌آفرین

تولیدکننده و نماینده باغداران میمند نیز  با اشاره به اینکه چند سال است که درد دل تولیدکنندگان را به گوش مسئولان می‌رسانیم اما نتیجه ندارد، بیان کرد: برای دریافت پروانه بهره‌برداری، یک سال باید دوندگی کرد و در آخر به نتیجه نرسید. محمد رئیسی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد گیاهان دارویی سراسر کشور در میمند تولید می‌شود، ابراز کرد: علاوه  بر گل محمدی در تولید گل نسترن نیز تولیدکننده نخست کشور هستیم. وی افزود: علی‌رغم پتانسیل بالایی که داریم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و از جمله صنعت گلاب‌گیری مشکلاتی دارد و همه تولیدکنندگان با خام فروشی روبه‌رو هستند. رئیسی اضافه کرد: محصولات ما به دیگر شهرها صادر و با برند آنها عرضه می‌شود و از این نظر، میمند مظلوم واقع شده است و دلیل آن این است که تولیدکنندگان حمایت نمی شوند. وی گفت: تولیدکنندگان داخلی مشکلات عدیده‌ای دارند و علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاری شده است اما زیرساختی برای ما در نظر نمی‌گیرند.رئیسی با اشاره به نیاز پرداخت تسهیلات و مشکل صدور پروانه بهره‌برداری هم گفت: اگر این پروانه صادر شود ۷۰ درصد مشکلات ما از این طریق برطرف می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی